Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

«ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ & ΙΘΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ»


     κ. Υπουργέ,
     Καταθέσατε το σχέδιο ΑΘΗΝΑ την 1/2/13 και μόλις προχθές νέα πρότασή σας με τους πομπώδεις όρους για την «αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης» και για την «προώθηση έρευνας και καινοτομίας και σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας». Με ανάλογους όρους υλοποιείται τώρα στα νησιά μας από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και διά βίου Μάθηση», αρμοδιότητας του δικού σας Υπουργείου, το πρόγραμμα «Ανάδειξη του Τεχνολογικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων ως διεθνούς πόλου εκπαίδευσης και καινοτομίας» με στόχο να καταστεί το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων διεθνής πόλος εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτόμου δράσης μέσω των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των νησιών μας. 
     Ακόμη, μόλις το Σεπτέμβριο του 2012 στο κείμενο θέσεων για τις κατευθύνσεις Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2014-2020 για την .......
Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, που συντάχθηκε με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της EUROSTAT, αναφέρεται ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσουν ως μοχλός και πόλος ανάπτυξης, καθώς με τη διαπανεπιστημιακή συνεργασία συμβάλλουν στην ανάπτυξη διαπολιτισμικών - οικονομικών σχέσεων μεταξύ των κρατών και στο άνοιγμα της αγοράς εργασίας.
     Στο ίδιο κείμενο παρατίθενται συντριπτικά στοιχεία για το ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης των απασχολούμενων στην Περιφέρειά μας. Μόλις το 16,8% έχει ολοκληρώσει Τριτοβάθμια εκπαίδευση (έναντι 27,6% της χώρας), ενώ ιδιαίτερα ψηλό ποσοστό έχει ολοκληρώσει μόνο την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 47,8% (έναντι 33,3% της χώρας).
     Η αποτύπωση αυτής της πραγματικότητας σας άφησε εκκωφαντικά αδιάφορο και μέσα σε λίγους μήνες ακυρώσατε και τα προγράμματα του δικού σας Υπουργείου και το σχεδιασμό της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Πώς θα επιτευχθούν οι στόχοι που εσείς έχετε θέσει; Με την κατάργηση του ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων; Με το κλείσιμο των Σχολών του;
     Τα Ιόνια νησιά σταδιακά και σταθερά υποβαθμίζονται με μεταφορά και κατάργηση αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών. Η τελευταία πράξη αυτής της υποβάθμισης επιτελείται τώρα με την κατάργηση τμημάτων στα νησιά και τη μεταφορά τους σε άλλες ηπειρωτικές περιφέρειες. Ενώ εσείς αντίθετα είχατε διατυπώσει την άποψη ένα ΑΕΙ και ένα ΤΕΙ ανά Περιφέρεια και πιθανή συγχώνευση ή μετακίνηση θα έπρεπε να γίνει εντός της Περιφέρειας, είμαστε η μοναδική που στην κυριολεξία διαλύεται και με συνοπτικές διαδικασίες ενοποιείται με αυτήν της Δυτικής Ελλάδας, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ύπαρξη αυτής καθ’ αυτής της Περιφέρειας, μιας που η εκπαίδευση αποτελεί έτσι κι αλλιώς το συνδετικό κρίκο για την ύπαρξή της.
     Από τα 8 Τμήματα συνολικά παραμένουν 2, ένα στην Κεφαλονιά, στο Ληξούρι και ένα στη Ζάκυνθο, ενώ 2 της Λευκάδας πάνε στην Άρτα, 1 της Ζακύνθου πάει Αθήνα, 1 της Κεφαλονιάς πάει Μεσολόγγι και τα 2 του Αργοστολίου παίρνουν 5ετή παράταση για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους οι σπουδαστές. Αργός θάνατος με λίγα λόγια. Σε όλες τις Σχολές οι μετακινήσεις γίνονται εντός της ίδιας Περιφέρειας, εκτός απ’ αυτήν των Ιονίων Νήσων, η οποία μένει ουσιαστικά χωρίς ΑΤΕΙ και με μόνο το Ιόνιο – Κερκυραϊκό Πανεπιστήμιο.
     Χωρίς να θέλουμε να λειτουργήσουμε ανταγωνιστικά, ένα από τα βασικά κριτήρια που δε λάβατε υπόψη και που συστηματικά η κυβέρνησή σας αγνοεί, είναι η νησιωτικότητα, θεωρώντας νησιωτικό χαρακτήρα μόνον αυτόν του Αιγαίου (Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου, μειωμένο ΦΠΑ, διαθεσιμότητα κλπ).
     Ένα άλλο κριτήριο που θέτετε στην παρούσα πρότασή σας είναι η αξιοποίηση όλων των υφιστάμενων κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών. Τα ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων στεγάζονται σε ιδιόκτητα κτίρια με σύγχρονο εξοπλισμό και δεν διακρίνουμε αυτήν την αξιοποίηση που επικαλείσθε καταργώντας τα. 
     Ακόμη ένα άλλο κριτήριο που προβάλλετε ως κυρίαρχο είναι η βιωσιμότητα των Τμημάτων, ώστε να συνδέονται με την αγορά εργασίας. Εν μέσω τέτοιας οικονομι-κής κρίσης, που το ποσοστό ανεργίας στους νέους πλησιάζει το 60%, το συγκεκριμένο κριτήριο είναι αίολο και φαντάζει προσχηματικό, όταν στις παρούσες συνθήκες η ανάπτυξη είναι όνειρο απατηλό και η ύφεση ρημάζει τη χώρα.
     Με ποιες μελέτες, ποιο σχεδιασμό οδηγηθήκατε στα προτεινόμενα μέτρα; Ποια είναι τα κριτήρια συγχώνευσης-κατάργησης-διατήρησής τους από κάποιες πόλεις σε κάποιες άλλες;
     Δεν είναι δυνατόν οι επιλογές για τις πόλεις που λειτούργησαν σχολές, για το αντικείμενο σπουδών, για τις ελλείψεις σε Διδακτικό Επιστημονικό Προσωπικό, για το χαμηλό βαθμολογικό επίπεδο των σπουδαστών, για τη χαμηλή ζήτηση στην αγορά και τελικά η πολιτική ευθύνη για λάθος επιλογές στη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος, να φορτώνεται για μια ακόμα φορά στις πλάτες αυτών που σίγουρα δεν έφταιξαν : των εκπαιδευτικών, των σπουδαστών και των οικογενειών τους και εν τέλει στις πλάτες των πολιτών με το δημόσιο χρήμα που δαπανήθηκε για τις υποδομές.
     Από χθες τα νησιά μας βρίσκονται σε αναβρασμό. Οι σπουδαστές, οι εκπαιδευτικοί και οι πολίτες της Κεφαλονιάς βρίσκονται σε κινητοποιήσεις καταλαμβάνοντας συμβολικά το κτίριο της Περιφέρειας, και μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έκλεισαν τα γραφεία του Δήμου για δύο ημέρες ως ένδειξη διαμαρτυρίας και για την προσβλητική σας συμπεριφορά, ενώ θα ακολουθήσουν και με άλλες μορφές κινητοποιήσεων τις επόμενες μέρες.
     Σας καλούμε, έστω και τώρα, να αξιολογήσετε εκ νέου βάζοντας μπροστά τις αναπτυξιακές προοπτικές της Περιφέρειας, τα συγκριτικά και ιστορικά της πλεονεκτήματα και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, και όχι να διατηρήσετε τα Τμήματα του ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων, αλλά  να τα αναβαθμίσετε.


                                                  Αθήνα, 7/3/2013
                                             Αφροδίτη Θεοπεφτάτου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.