Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: Ιδιωτικοποίηση και στο «βάθος» κλείσιμο

Σε «εμπορικά - εκμεταλλεύσιμα» και «μη εμπορικά», χωρίζει η κυβέρνηση τα αεροδρόμια της χώρας
Με διαδικασίες κατεπείγοντος η συγκυβέρνηση επιδιώκει την παράδοση των πλέον εμπορικών κρατικών αεροδρομίων σε μονοπωλιακούς ομίλους, μέσω νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών υπό τον τίτλο «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις». Οι σχετικές ρυθμίσεις ψηφίστηκαν προχτές από τους βουλευτές και των τριών κυβερνητικών εταίρων. Την ίδια ώρα, πληροφορίες που έρχονται στη δημοσιότητα, εμφανίζουν την τρικομματική συγκυβέρνηση να σχεδιάζει το κλείσιμο όσων αεροδρομίων δε «γυαλίζουν στο μάτι» των ιδιωτών.
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει την ομαδοποίηση σε δύο κατηγορίες των πιο εμπορικών αεροδρομίων, τα οποία εξυπηρετούν πάνω από 17 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο και τα υπόλοιπα που εξαιτίας της χαμηλής κίνησης δεν .......προκύπτει άμεσο επενδυτικό ενδιαφέρον, η συγκυβέρνηση τα εντάσσει υπό νέα εταιρεία διαχείρισης και αν υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιώτη στο μέλλον τότε μπορεί να του παραχωρηθεί ολόκληρη η εταιρεία "πακέτο" με τα αεροδρόμια που θα έχει υπό την κατοχή της.
Σύμφωνα με καταγγελία της ΟΣΥΠΑ που δεν έχει διαψευσθεί, το Ταμείο για την δήθεν αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, το λεγόμενο ΤΑΙΠΕΔ, ανέθεσε σε εταιρεία συμβούλων τη μελέτη για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, η οποία κατέληξε στην πρόταση ότι από το σύνολο των 39 κρατικών αεροδρομίων περίπου 6 παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, κάποια άλλα, κατά τη γνώμη τους μπορούν να αναπτυχθούν ώστε στο εγγύς μέλλον να αποκτήσουν επενδυτικό ενδιαφέρον και περίπου 22 πρέπει να κλείσουν ως μη εμπορικά. Ισως ο αρμόδιος υπουργός Κ. Χατζηδάκης να «ορκίζεται» ότι κανένα αεροδρόμιο δεν πρόκειται να κλείσει, ωστόσο, ποιος κάτοικος ακριτικής περιοχής μπορεί να λάβει αυτές τις υποσχέσεις στα σοβαρά, όταν τα τελευταία χρόνια κλείνουν σχολεία, νοσοκομεία, εφορίες, ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα και κάθε είδους δημόσια υπηρεσία που χαρακτηρίζεται «κοστοβόρα».
Να σημειώσουμε ακόμη ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΟΣΥΠΑ, τα έσοδα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για το 2011 ήταν τα εξής: Εσοδα από τις υπερπτήσεις 160 εκατ. ευρώ, από αυτά τα 55 καλύπτουν τη μισθοδοσία των υπαλλήλων της ΥΠΑ. Εσοδα από διάφορες εμπορικές μισθώσεις, 32 εκατ. ευρώ. Εσοδα από το τέλος εκσυγχρονισμού ανάπτυξης αεροδρομίων 160 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 25 δαπανώνται για τις άγονες γραμμές, 25 εκατ. ευρώ για τις εταιρείες φύλαξης και άλλα 25 για τους εργολάβους καθαριότητας. Τα υπόλοιπα 55 εκατ. ευρώ καλύπτουν όλες τις λειτουργικές ανάγκες της ΥΠΑ, τη συντήρηση των αεροδρομίων και τα έξοδα αεροναυτιλίας. Καθαρά έσοδα δηλαδή του κράτους για το 2011 -μια χρονιά που ήδη έχει χτυπηθεί από την κρίση και έχει μειωθεί η επιβατική κίνηση- από τα κρατικά αεροδρόμια ήταν 137 εκατ. ευρώ.
Τέλος, για να μπορεί κάποιος να έχει συνολική εικόνα της πραγματικής δυναμικής των εσόδων των κρατικών αεροδρομίων θα πρέπει να υπολογίσει ότι το παραπάνω ποσό -με εξαίρεση το «Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών» που μπορεί το κράτος να είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος ωστόσο λειτουργεί με απόλυτα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια- διαμορφώνεται με μια τιμολογιακή πολιτική που το αρχικό της σκεπτικό ήταν να κρατάει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά τα κόστη των εισιτηρίων. Ασχετα αν στην πορεία το περιθώριο αυτό από εκπτωτική πολιτική για το επιβατικό κοινό μετατράπηκε σε περιθώριο κέρδους για τις ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες. Ο στόλος της «Aegean», παραδείγματος χάριν, δεν καταβάλλει τέλη όταν βρίσκεται σταθμευμένος στα υπόστεγα των κρατικών αεροδρομίων, κάτι που δεν ισχύει για το «Ελ. Βενιζέλος».
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.