Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2013

Κεφαλονιά και Ιθάκη : ενώπιον μιας πρωτοφανούς αναπτυξιακής τραγωδίας


Κεφαλονιά και Ιθάκη :
ενώπιον μιας πρωτοφανούς αναπτυξιακής τραγωδίας
 του Μάκη Φόρτε
 «Το έργο που παράγει η Περιφέρεια δεν είναι αποδεκτό ως παραγωγικό για τους Κεφαλλονίτες και τους Ιθακήσιους» είπε εδώ και καιρό ο Αντιπεριφερειάρχης Κεφαλονιάς και Ιθάκης κ. Κουρής και δεν φαίνεται να έχει άδικο.
Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ  ΕΣΠΑ
Κεφαλονιά και Ιθάκη βιώνουν μια άνευ προηγουμένου αναπτυξιακή εγκατάλειψη και μια πρωτοφανή εργολαβική αδράνεια, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στην τελευταία θέση της αξιοποίησης του ΕΣΠΑ με 13,45% στις εντάξεις έργων, 9,19% στις συμβάσεις και 8,52% πληρωμές !!!

Συνολικά, η Κεφαλονιά και η Ιθάκη έχουν ενταγμένα στο ΕΣΠΑ 17 έργα με προϋπολογισμό 46,7 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο 11 έργα είναι ......
συμβασιοποιημένα (εκ των οποίων τα 6 νέα) προϋπολογισμού 20,4 εκατ. ευρώ.

Από αυτά νέα έργα στο ΕΣΠΑ είναι τα 12, προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ (τα υπόλοιπα 5 έργα είναι τελειωμένα ή μισοτελειωμένα έργα από το Γ΄ΚΠΣ).

Από τα 17 ενταγμένα έργα, η Περιφέρεια – πρώην Νομαρχία, έχει τα 8 (εκ των οποίων τα 5 «γέφυρες» από το Γ΄ ΚΠΣ), ο Δήμος μόνο 2 και τα υπόλοιπα είναι διαφόρων άλλων φορέων.

Ένα, τέλος, ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι από το 2007 που ξεκίνησε το ΕΣΠΑ έχουν υποβληθεί 42 προτάσεις για την Κεφαλονιά και την Ιθάκη συνολικού προϋπολογισμού 104 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων απορρίφθηκε το 60%  που αντιστοιχούν στο 55% του προϋπολογισμού των προτάσεων!!!


ΕΡΓΑ ….. «ΓΕΦΥΡΙΑ  ΤΗΣ  ΑΡΤΑΣ»
Τελικά τέσσερα μόνο έργα ευρύτερης σημασίας για τα δύο νησιά είναι ενεργά.
Κοινό χαρακτηριστικό τους (και ανεξάρτητα του ποιος και γιατί ευθύνεται) ότι και τα τέσσερα διεκδικούν τον τίτλο του….. «γεφυριού της Άρτας» και «ένας θεός» ξέρει πότε και αν θα ολοκληρωθούν:
1.      «Πισαετός». Αν και θα έπρεπε η σύμβαση να έχει υπογραφεί μέχρι 1/11/2010, αυτό έγινε μετά από ένα σχεδόν χρόνο στις…..31/8/2011 !                             Παρ’όλα αυτά το έργο «κόλλησε» με την άστοχη επιλογή ενός εργολάβου που ως διαπιστευτήριο είχε …… την ασυνέπεια και δεν λέει να ξεκολλήσει αν και πρέπει να ολοκληρωθεί στις 31/10/2013.                                                                             
2.      «Γέφυρα Δεβοσέτου». Η σύμβαση θα έπρεπε να υπογραφεί μέχρι 1/6/2010 και αυτό έγινε μετά από ….. 1 ½ χρόνο στις 29/9/2011 !                                                   Το έργο φέρεται πως θα ολοκληρωθεί σε τρεις μήνες στις ….. 30/6/2013, αν και είναι μάλλον απίθανο.                                                                     
3.      «Χάρακας». Η δημοπρασία ήταν προγραμματισμένη να γίνει  μέχρι τις 28/1/2011 και έγινε μετά ….15 μήνες στις 24/4/2012 !                                                                                                                                       Η δε σύμβαση θα έπρεπε να έχει υπογραφεί μέχρι τις 10/6/2011  και δύο χρόνια μετά δεν έχει γίνει ! Πρόσφατα κατακυρώθηκε στον δεύτερο μειοδότη…..
4.      «Ύδρευση Αργοστολίου». Εντάχθηκε 10/2/2011, δημοπρατήθηκε μετά από…. ένα χρόνο στις 31/1/2012 και συμβασιοποιήθηκε μετά από οκτώ μήνες στις …. 6/9/2012.                                                                                                              Σήμερα βρίσκεται επικίνδυνα εγκαταλειμμένη σαν τα παρατημένα χαντάκια της εργολαβίας και απειλεί να συμπαρασύρει σε λίγες ημέρες την τουριστική βιτρίνα της πρωτεύουσας .

ΚΑΜΙΑ  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Ποιος ασχολείται με αυτή την πρωτοφανή κατάσταση;
Κανένας !
27 μήνες τα λέμε – τα ξαναλέμε, αλλά «φωνή βοώντος εν τη ερήμω».
Και όμως! Είτε αρέσει είτε όχι, αυτοί που πρέπει δεν αντιλαμβάνονται (;) ότι το ΕΣΠΑ  αποτελεί το μοναδικό χρηματοδοτικό μέσο για ανάπτυξη στις δοκιμαζόμενες τοπικές οικονομίες από την κρίση και τα μνημόνια.  

Η συνεργασία της διαχειριστικής αρχής με τους φορείς των έργων αρχίζει και τελειώνει ….. στο τηλέφωνο και την αλληλογραφία και στη λογική του «πως θακοπεί» ένα έργο και όχι του «πως θα ενταχθεί».
Εδώ και 27 μήνες θητείας δεν έχει γίνει, για παράδειγμα, ούτε μία σύσκεψη στην Κεφαλονιά μεταξύ περιφερειάρχη –  διαχειριστικής αρχής  και αντιπεριφερειάρχη – δημάρχου – υπηρεσιών για τον εντοπισμό των προβλημάτων και την επίλυσή τους .
Μία σύσκεψη στην Κέρκυρα πριν 1 ½ χρόνο έγινε μόνο για λόγους επικοινωνιακούς όπως αποδείχθηκε, αφού ούτε μία υπόσχεση δεν έχει τηρηθεί.

ΧΩΡΙΣ  ΣΧΕΔΙΟ
Ο Περιφερειάρχης και η διαχειριστική αρχή έχουν βεβαίως όχι μία, αλλά πολλές δικαιολογίες που αποσείουν (;) τις δικές τους ευθύνες.

Όποιος μάλιστα (ακόμη και μέσο ενημέρωσης) «τολμήσει» να ρωτήσει ή να ασκήσει κριτική (και όχι μόνο για το ΕΣΠΑ) αντιμετωπίζεται με την γνωστή πλέον μέθοδο της αλαζονείας, του ακατάσχετου υβρεολόγιου και της προσωπικής επίθεσης, λες και η ανάπτυξη των νησιών μας είναι αποκλειστικά προσωπική υπόθεση κάποιων υπαλλήλων και αιρετών κλεισμένων μάλιστα στα γραφεία τους στην Κέρκυρα, τους οποίους ουδείς δεν πρέπει να απασχολεί με ενοχλητικές ερωτήσεις και κριτικές.

Το ότι η υλοποίηση του ΕΣΠΑ γίνεται χωρίς σχέδιο και συνεργασία με τους φορείς και με απογοητευτικές επιδόσεις,  μόνο η περιφερειακή αρχή δεν το βλέπει.
Γι’αυτό και αντιμετωπίζει ως «κινδυνολογίες» και «φαρισαϊσμούς»την όποια κριτική «με σκοπότην δημιουργία εντυπώσεων».

«ΔΕΝ  ΕΙΜΑΙ  ΜΑΓΟΣ»
Το τι πάντως συμβαίνει με την υλοποίηση του ΕΣΠΑ στα Ιόνια Νησιά φαίνεται μέσα από την αφοπλιστική απάντηση …. «δεν είμαι μάγος» (!) του προϊσταμένου της διαχειριστικής αρχής (με τον κ. Σπύρου να συμφωνεί σιωπώντας), στο ερώτημα μου για το αν και πότε θα δημοπρατηθεί το Λυκειακό κτίριο στο Αργοστόλι στην πρόσφατη ενημέρωση του περιφερειακού συμβουλίου για την πορεία του ΕΣΠΑ.

Με αυτά όμως τα δεδομένα, Κεφαλονιά και Ιθάκη φαίνεται να οδηγούνται εγκαταλειμμένα σε μια πρωτοφανή αναπτυξιακή τραγωδία, με μηδενική κοινωνική και θεσμική αντίδραση και με νομοτελειακή κατάληξη ένα αναπτυξιακό έλλειμμα στα δύο νησιά που δύσκολα θα μπορέσει να καλυφτεί τα επόμενα χρόνια.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.