Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΣΑΒΒΑ ΤΣΙΜΠΟΓΛΟΥ ΣΤΟ ΒΑΘΥ ΙΘΑΚΗΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΑΒΒΑ ΤΣΙΜΠΟΓΛΟΥ 
ΣΤΟ ΒΑΘΥ ΙΘΑΚΗΣ 
20 Γενάρη 2013 
Η ΠΕΜΕΝ ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς και Ιθάκης και παραβρίσκεται στην σημερινή σύσκεψη για την κατάσταση που επικρατεί στο συγκοινωνιακό δίκτυο της χώρας, τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, την διάλυση της Ν/Ζ. 
Εντάσσονται στα συνολικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι ναυτεργάτες, οι επαγγελματοβιοτέχνες, οι μικροί αγρότες, οι κάτοικοι των νησιών, προβλήματα που οξύνονται σε συνθήκες βαθιάς και παρατεταμένης καπιταλιστικής κρίσης. 
Μετά την ψήφιση του νέου πακέτου μέτρων από την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, τα λαϊκά προβλήματα των εργαζομένων θα επιδεινωθούν. 
Ο Χειμώνας ήδη μας βρίσκει με μειωμένο αριθμό πλοίων και δρομολογίων στην Ακτοπλοϊκή σύνδεση της χώρας, με ραγδαία αύξηση της ανεργίας για τους ναυτεργάτες, τους εργαζόμενους, την εγκατάλειψη των κατοίκων των νησιών. 
Χαρακτηριστικά την θερινή περίοδο που διανύσαμε αξιοποιήθηκαν στο ακτοπλοϊκό δίκτυο μόλις 54 πλοία, όταν πριν από τέσσερα χρόνια ήταν 83 και αυτά για περιορισμένο χρονικό διάστημα, μη εφαρμόζοντας το 7μηνο δρομολόγησης για τα ταχύπλοα και το 10μηνο για τα συμβατικά. 

Τα εισιτήρια αυξήθηκαν το 2012 από 15% έως 30%, ενώ την ...... τελευταία 10ετία η αύξηση είναι πάνω από 300%. 

Έχουμε δεκαπλασιασμό των επιδοτήσεων των 91 «άγονων γραμμών» από 12 εκατ. Ευρώ το 2002 σε 125 εκατ. Ευρώ το 2012. 

Προτεραιότητα στον προγραμματισμό της πολιτικής της κυβέρνησης ΝΔ- ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και της ΕΕ στα πλαίσια της κατ' ευφημισμό «πολιτικής συνοχής» για τα νησιά, είναι το βαθιά αντιλαϊκό σχέδιο δράσης «για την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας», το ξεπούλημα στους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους των λιμανιών, των αεροδρομίων, χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων και άλλων τομέων στρατηγικής σημασίας για την άμυνα της χώρας. 

Μήπως δεν είναι σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, παραχώρηση κάθε δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των λιμανιών της χώρας; 

Τα λιμάνια αποτελούν πύλες εισόδου και εξόδου της χώρας, είναι κρίκοι στρατηγικής, εθνικής σημασίας όπου υλοποιούνται συνδυασμένες οικονομικές δραστηριότητες, στις μεταφορές, στην ενέργεια, στον τουρισμό, στην αλιεία. Η παράδοση των λιμανιών στους μονοπωλιακούς ομίλους θα έχει τραγικές συνέπειες σε βάρος των λαϊκών αναγκών και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας. Ποιες θα είναι αυτές; Θα έρθουν νέες αυξήσεις στα πανάκριβα ήδη εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και για τους επιβάτες και τα μεταφερόμενα προϊόντα καθώς οι εφοπλιστές θα μετακυλίουν κάθε αύξηση των λιμενικών τελών. Αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση του κόστους ζωής στα νησιά καθώς και του κόστους παραγωγής για αγρότες, βιοτέχνες, επαγγελματίες, εμπόρους, ενώ θα γίνει πανάκριβος ο τουρισμός για τα λαϊκά στρώματα. Η ενίσχυση του πολυτελούς τουρισμού που μας λένε, ούτε ανάπτυξη είναι ούτε όφελος για το λαό θα υπάρξει. 

Αντίθετα ανοίγει το δρόμο για να παραδοθούν στα μεγάλα συμφέροντα παραλίες και δημόσια γη. Για τους ψαράδες θα περιοριστεί ο ελλιμενισμός τους, σε ορισμένες περιπτώσεις θα γίνει απαγορευτικός, θα αυξηθεί το κόστος. Για τους εργαζόμενους στα λιμάνια θα φέρει απολύσεις, γκρέμισμα των μισθολογικών και εργασιακών δικαιωμάτων τους. 

Εντελώς ανεξέλεγκτη θα είναι η εισαγωγή προϊόντων κι αυτό εγκυμονεί κινδύνους για την δημόσια υγεία, αντίστοιχες αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον. 

Η κυβέρνηση Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ, οι δυνάμεις του ευρωμονόδρομου είναι δεσμευμένες, στη στήριξη του εφοπλιστικού κεφαλαίου. 

Το σχέδιο της τρικομματικής κυβέρνησης για «την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας» - που δόθηκε ήδη από το ΥΕΝ στους εφοπλιστές (στα μέλη του ΣΕΕΝ) - περιλαμβάνει τρία κεφάλαια «Ακτοπλοϊκό Δίκτυο» - «Θεσμικό πλαίσιο» - «Αγορά Ακτοπλοΐας» με σαρωτικές αντιλαϊκές αλλαγές. Η τρικομματική συγκυβέρνηση με βάση τον αντιλαϊκό κανονισμό 3577/92 της ΕΕ - «αρχές ελεύθερης κυκλοφορίας υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικών των κρατών μελών» (θαλάσσιες ενδομεταφορές «CABOTAGE») διατηρεί τα αντιλαϊκά μέτρα των προηγούμενων κυβερνήσεων και προωθεί πρόσθετα, επικίνδυνα μέτρα και συγκεκριμένα : 

· Ολοκλήρωση της απελευθέρωσης της Ακτοπλοΐας κατά το πρότυπο των Τουριστικών πλοίων, συγκεντροποίηση του κεφαλαίου και δημιουργία μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρηματικών ομίλων, με οδυνηρές συνέπειες για τους εργαζόμενους, τους μικρούς επαγγελματίες, τους φτωχούς αγρότες κατοίκους των νησιών και τους ναυτεργάτες . 

· Δημοπράτηση ζωνών εκμετάλλευσης: Τεμαχίζεται το Δίκτυο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών σε ζώνες εκμετάλλευσης. Σπάει ο ενιαίος χαρακτήρας του Δικτύου των Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και δεκάδες νησιά κινδυνεύουν να μπουν σε απομόνωση, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους εργαζόμενους τους κατοίκους των νησιών. Οι εφοπλιστές – ανάδοχοι θα καθορίζουν τις τιμές των ναύλων και τη συχνότητα των δρομολογίων των πλοίων, με κριτήριο τη διασφάλιση της κερδοφορίας τους και όχι τις λαϊκές ανάγκες. Είναι ανυπόστατος ο ισχυρισμός ότι «σε περίπτωση αδυναμίας του εφοπλιστή - αναδόχου να καλύψει εξ ιδίων μέσων τις ανάγκες, θα μπορεί να δραστηριοποιείται επικουρικά και περιστασιακά ο μειοδότης ή κάποιος νέος ανάδοχος για έκτακτες ανάγκες». Οι νησιώτες έχουν πια την απαιτούμενη πείρα από παρόμοιες δημαγωγικές εξαγγελίες των εφοπλιστών και του πολιτικού τους προσωπικού. Οι εφοπλιστές εξασφαλίζουν - εκ των προτέρων μέσα από την αστική νομοθεσία - τον τρόπο για τη μη εφαρμογή των συμβατικών τους υποχρεώσεων, αφήνοντας δεκάδες νησιά σε απομόνωση 

· Επιβολή «επίναυλου καυσίμου» και επιπρόσθετα δημιουργία μηχανισμού προστασίας των εφοπλιστών από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των καυσίμων με «ρήτρα καυσίμου», ώστε αυτόματα να αυξάνονται τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών και τα ναύλα των εμπορευμάτων. 

· Κατάργηση του δεκάμηνου υποχρεωτικής δρομολόγησης των πλοίων και της ναυτολόγησης των ναυτεργατών 

· Χτύπημα ακόμα περισσότερο ότι έχει απομείνει για το δικαίωμα στη δουλειά των Ελλήνων ναυτεργατών, τις Συλλογικές Συμβάσεις, τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. 

· Οργανικές συνθέσεις «safe manning» - ελάχιστη επάνδρωσης - των πλοίων ανάλογα με το δρομολόγιο και εφαρμογή εταιρικού ναυτολογίου. Δηλαδή, δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων στην ακτοπλοΐα και απομάκρυνση των κλάδων Γενικών Υπηρεσιών ( καμαρότων, μαγείρων κ.α.). 

· Πλήρη απελευθέρωση - κατάργηση των ορίων ηλικίας των πλοίων. 

· Νέες φοροαπαλλαγές και αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των λιμενικών τελών. 

· Χρηματοδοτήσεις - ενισχύσεις των εφοπλιστών με κονδύλια του ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους. 

Η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ έχει επιφέρει συνολική υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, κέρδη για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και από την άλλη βάσανα στους εργαζόμενους, τους κατοίκους των νησιών και τους ναυτεργάτες. 

Το μέλλον των νησιών μας προδιαγράφεται ζοφερό, η διαβίωση σ’ αυτά πολύ δύσκολη, η επικοινωνία των κατοίκων τους, μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα, επίσης η ακτοπλοϊκή πρόσβαση σε επισκέπτες – τουρίστες, προβληματική και η αεροπορική σύνδεση πανάκριβη. 

Ειδικό ζήτημα είναι η σημερινή κατάσταση στην ναυπηγική βιομηχανία όπου τίθεται το ερώτημα: Γιατί συρρικνώθηκε η ντόπια παραγωγή όπως είναι η διάλυση της Ν/Ζ, ενώ θα μπορούσε να καλύψει σημαντικές ανάγκες ναυπήγησης πλοίων για την ακτοπλοΐα και το πολεμικό ναυτικό και ενώ υπάρχει εξειδικευμένο εργατικό και επιστημονικό δυναμικό, υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες; Στην πραγματικότητα πληρώνουμε τον δρόμο ανάπτυξης με γνώμονα το κέρδος που ακολούθησαν μέχρι σήμερα όλες οι κυβερνήσεις. Έτσι με γνώμονα μόνο το κέρδος τους οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν σε Κίνα και Κορέα και όχι στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή οι Έλληνες εφοπλιστές κατασκευάζουν 437 πλοία σε ξένα ναυπηγεία, ενώ παραμένουν πρώτοι στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Για να υπηρετηθούν τα συμφέροντα των μονοπωλίων οδηγήθηκαν τα ναυπηγεία στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και του ανταγωνισμού της ευρωενωσιακής αγορά που οδήγησε στην συρρίκνωση του κλάδου, στην αφαίρεση εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, στην επιδείνωση των συνθηκών ασφάλειας. 

Η κατάσταση κινδυνεύει να γίνει μη αναστρέψιμη αν δεν αντιδράσουμε άμεσα, με στόχο την διαμόρφωση πλαισίου αιτημάτων και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αγωνιστική διεκδίκησή τους. 

ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ: 

§ Ενιαίος, δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών και όχι το κέρδος των εφοπλιστών. 

§ Πλοία σύγχρονα και ασφαλή, αξιοποιώντας και διευρύνοντας την ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, που θα υπηρετεί πρώτα και κύρια τις κοινωνικές ανάγκες, για θαλάσσιες και επίγειες μεταφορές, με διασφάλιση της δουλειάς των ναυτεργατών και βελτίωση – κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους. Όχι στην άρση του Καμποτάζ. 

§ Απρόσκοπτη και τακτική σύνδεση (ακτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών μας μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα. 

§ Μείωση των ναύλων μεταφοράς επιβατών – οχημάτων – εμπορευμάτων, χωρίς η μείωση να μετακυλιστεί με επιδοτήσεις ή με άλλους τρόπους στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Κατάργηση των φόρων στα αεροδρόμια και λιμάνια. 

§ Ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ). 

§ Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ορισμένων νησιών – με ευθύνη του κράτους – που σήμερα είναι απαράδεκτη κατάσταση. 

§ Καμία παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες. 

§ Κατάργηση των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Άμεση, έκτακτη χρηματοδότηση για τις ανάγκες των ΑΕΝ, επαναφορά της σίτισης, της κάρτας μειωμένου εισιτηρίου (πάσο) των σπουδαστών και εξασφάλιση της ναυτολόγησης για τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των ναυτικών ΕΠΑΛ, κάλυψη όλων των υλικοτεχνικών υποδομών. 

§ Πάλη για ένα ενιαίο δημόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο οποίος θα στηρίζει και θα συνεργάζεται με τους αντίστοιχους φορείς στις μεταφορές, στην ενέργεια, στην μεταποίηση. Για να εξασφαλιστεί η πλήρης σταθερή εργασία, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία των εργαζομένων, η κάλυψη των αυξανόμενων λαϊκών αναγκών, με κεντρικά σχεδιασμένη χρησιμοποίηση και ανάπτυξη των σημερινών υποδομών των ναυπηγείων. 

Σε αυτή την κατεύθυνση χρειάζεται να πάρουμε σειρά αγωνιστικών πρωτοβουλιών. 

§ Συνέντευξη Τύπου 
§ Πρόγραμμα συγκεντρώσεων κατά τόπους 
§ Συντονισμένη πολύμορφη αγωνιστική δράση ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης και της Ε.Ε. για ασφαλείς, τακτικές, σύγχρονες, δημόσιες συγκοινωνίες, υποδομές, λιμάνια, μαρίνες που θα σχεδιάζονται και θα υπηρετούν τις εργατικές, λαϊκές ανάγκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.