Τρίτη 1 Μαρτίου 2016

ΕΣΥ και “παράλληλο πρόγραμμα”. Γράφει ο Μπούκας Χρυσόστομος

Πριν λίγες μέρες ψηφίστηκε στη βουλή το “παράλληλο πρόγραμμα” και έγινε νόμος του κράτους. Θα αναφερθούμε σε ορισμένα μόνο σημεία του νόμου που αφορούν στο ΕΣΥ. Προβλέπεται ότι οι ανασφάλιστοι, οι οποίοι ξεπερνούν τα δύο εκατομμύρια, θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας της πατρίδας μας. Μέτρο πολύ θετικό, ανθρώπινο και αλληλέγγυο που αναδεικνύει τις αξίες του ελληνικού λαού. Το επικροτούμε και το...
χειροκροτούμε.
Αυτό όμως σημαίνει λογικά την ταυτόχρονη αύξηση των κονδυλίων για την υγεία και πρόσληψη ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού για να ανταποκριθούν στη μεγαλύτερη ζήτηση υπηρεσιών υγείας.
Δεδομένου ότι:
1ον. οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων του 2015 ήταν τόσο μικροί που οδήγησαν σε ασφυξία την λειτουργία τους και αύξησαν τα χρέη τους σε κάθε είδους προμηθευτές. Για το νοσοκομείο της Κέρκυρας οι προϋπολογισμοί μέσα σε μία 5ετία από τα 32 εκατομμύρια το έτος 2010, συρρικνώθηκαν σταδιακά στα 11 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2015. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν χρέη παρελθόντων ετών 13 εκατομμύρια. Είναι πρόβλημα. Αν τα νοσοκομεία ήταν οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης θα είχαν κηρύξει πτώχευση.
2ον. φάρμακα υψηλού κόστους, όπως χημειοθεραπευτικά, φάρμακα για ρευματολογικά νοσήματα, θρομβολυτικά και άλλα, από τούδε και στο εξής, θα πληρώνονται από τον προϋπολογισμό των νοσοκομείων, ενώ μέχρι σήμερα πληρώνονταν από τα ασφαλιστικά ταμεία των ασθενών. Προφανώς αυτό γίνεται για τους δημοσιονομικούς ελέγχους που μας επιβάλλουν οι εξωχώριοι δανειστές και απαιτούν “υγιή” ασφαλιστικά ταμεία. Αυτή η κυβερνητική επινόηση πληρωμής των δεδομένων φαρμάκων, εκτιμούμε ότι με βεβαιότητα θα οδηγήσει στην έλλειψη φαρμάκων, εάν οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων δεν ενισχυθούν κατά το ανάλογο ποσό.
3ον. από πενταετίας περίπου, καμία πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, δεν έχει γίνει στο ΕΣΥ. Αποχωρήσεις, συνταξιοδοτήσεις και σοβαρές ασθένειες έχουν απογυμνώσει το σύστημα σε βαθμό που η λειτουργία του να χαρακτηρίζεται σε χαμηλά επίπεδα ασφαλείας, γιατί το εναπομείναν προσωπικό με “εντέλλεστε” των εκάστοτε διοικήσεων υποχρεώνουν ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό σε δυσθεώρητη υπερεργασία με αποτέλεσμα κόπωση και λάθη ή παραλήψεις, όπως και το ευρωπαϊκό δικαστήριο έκρινε τελεσίδικα και καταδίκασε με υψηλό πρόστιμο την ελληνική κυβέρνηση. Μη σας παραπλανούν κάποιες, ελάχιστες, προκηρύξεις μόνιμου προσωπικού. Αυτές προέρχονται από τα χρόνια προ μνημονίων και η διαδικασία πρόσληψης θα διαρκέσει χρόνια ακόμα, σε μερικές από αυτές.
4ον. η “λύση” στο πρόβλημα της τεράστιας έλλειψης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού βρέθηκε με την ελληνική πατέντα του επικουρικού προσωπικού. Οι ελληνικές κυβερνήσεις για να αποφύγουν τον σκόπελο της απαγόρευσης πρόσληψης προσωπικού στο δημόσιο που οι εξωχώριοι δανειστές επέβαλλαν στην πατρίδα μας οριζόντια και οι κυβερνήσεις αποδέχθηκαν, εφηύραν την λύση του επικουρικού προσωπικού στην υγεία, όπως εκτιμούμε ότι το αντίστοιχο έκαναν στην παιδεία με τους αναπληρωτές καθηγητές. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι το επικουρικό προσωπικό πληρώνεται από “ίδια” έσοδα των νοσοκομείων. Και επειδή τα “ίδια” έσοδα είναι πενιχρά έως ανύπαρκτα, επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός τους.
5ον. η οικονομική επιβάρυνση των νοσοκομείων είναι δεδομένη και λογική με την αύξηση των χρηστών υγείας σε μεγάλο βαθμό από τους ανασφάλιστους συμπολίτες μας.
6ον. δεν συμπεριλαμβάνουμε την επιβάρυνση του συστήματος υγείας που προφανώς υπάρχει και ίσως ενταθεί, από τον αστάθμητο παράγοντα του προσφυγικού ζητήματος. Ίσως την Κέρκυρα να μην την αγγίξει το μεγάλο αυτό θέμα. Κανένας όμως δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να προβλέψει. Όμως, είναι αυτονόητο, να ενισχυθούν οικονομικά στο μέτρο του δυνατού, νοσοκομεία που υποδέχονται ταλαιπωρημένους πρόσφυγες συνανθρώπους μας και κονδύλια να περικοπούν από το νοσοκομείο μας για να εξυπηρετηθούν ανάγκες άλλων νοσοκομείων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η ελληνική κυβέρνηση δεν εξέτασαν καν το ενδεχόμενο παροχής οικονομικών πόρων για την ελάφρυνση του συγκεκριμένου προβλήματος.
Από αυτά τα αντικειμενικά δεδομένα προκύπτει η ανάγκη γενναίας αύξησης των προϋπολογισμών των νοσοκομείων για να ανταποκριθούν στο ελάχιστο στις νέες ανάγκες λειτουργίας τους. Ίδωμεν. Ο Μάρτης, μήνας που εγκρίνονται οι προϋπολογισμοί, είναι προ των θυρών.
Προβλέπουμε όμως ότι οι προϋπολογισμός, τουλάχιστον για το δικό μας νοσοκομείο θα είναι ελάχιστα αυξημένος ονομαστικά, που αν κάποιος υπολογίσει τα κυβερνητικά μέτρα, και αυτά που εκτέθηκαν παραπάνω, στην ουσία θα είναι πολύ πιο μειωμένος από τον προϋπολογισμό του 2015.
Ο θεός να βάλει το χέρι του! Και επειδή ο θεός μπορεί να βάλει το χέρι του, αλλά χρήματα δεν μοιράζει, η “ευφυής” επινόηση της κυβέρνησης με την ψήφιση του νόμου για το “παράλληλο πρόγραμμα”, ανέθεσε μέρος της χρηματοδότησης των νοσοκομείων, στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή στους δήμους και στις περιφέρειες.
Αυτή η λύση που νομοθετήθηκε θα μας βγάλει από το αδιέξοδο ή θα μας βάλει σε μεγαλύτερα αδιέξοδα; Είναι δυνατή η συνεχής χρηματοδότηση των αναγκών από δήμο και περιφέρεια ώστε να ομαλοποιηθεί η λειτουργία του νοσοκομείου;
Ο δήμαρχος και περιφερειάρχης που “εντέλλονται” δια νόμου από την κυβέρνηση να επιχορηγούν το νοσοκομείο μας, θεωρούμε ότι με τη σιωπή τους, είναι σύμφωνοι με αυτή την λύση. Αυτό το συμπέρασμα βγάζουμε αβίαστα εμείς. Τι άλλο μπορούμε να υποθέσουμε; Στη περίπτωση που σφάλλουμε στην εκτίμησή μας, το λόγο έχουν εκείνοι, δηλαδή ο δήμαρχος Κερκυραίων και ο περιφερειάρχης Ιονίων νήσων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.