Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Τα παιδιά μας σε διαδικτυακό κίνδυνο, του Διονύση Γ. Γαρμπή*



Πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 28/3/2012 στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη στο Αργοστόλι ημερίδα που διοργανώθηκε από το Γραφείο Καινοτόμων Δράσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το συντονιστή του προγράμματος «Αριάδνη» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιώργο Κορμά, με θέμα «Safer internet: Κανόνες Ασφαλούς Διαδικτύου».
Η θεματολογία της ημερίδας επικεντρώθηκε στο πολύ σοβαρό ζήτημα της επιρροής του διαδικτύου στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών μας, στους κινδύνους που ελλοχεύουν από την επικίνδυνη χρήση του, στην ευθύνη και τη δυνατότητα παρέμβασης των γονέων και των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων. Η ημερίδα δεν καλύφθηκε δημοσιογραφικά και θα ήταν πραγματικά κρίμα να περάσει απαρατήρητη, καθώς μάλιστα η συμμετοχή γονέων σε αυτήν ήταν εξαιρετικά μικρή. Με αυτές τις σκέψεις επιχειρούμε αυτήν την σύντομη αναφορά στο περιεχόμενό της. Ο γράφων, πάντως, διευκρινίζει ότι παρουσιάζει σημεία της εκδήλωσης, όπως ο ίδιος τα κατανόησε, χωρίς να βασίζεται σε γραπτό κείμενο και χωρίς να διεκδικεί το αλάθητο στη μεταφορά τους. Όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες στον Ελληνικό Κόμβο Ασφαλούς Διαδικτύου «Safer Internet», καθώς και σε συναφούς αντικειμένου τοπικές (κεφαλληνιακές) υπηρεσίες και φορείς.
     Ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο προαναφερθείς κ. Γιώργος Κορμάς, γιατρός, Επιστημονικός Συνεργάτης Μονάδας Εφηβικής Υγείας Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείου Παίδων Π.& Α. Κυριακού, Εκπρόσωπος της Γραμμής Βοηθείας «Υποστηρίζω» του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου και Συντονιστής του Προγράμματος «Αριάδνη». Ο κ. Κορμάς, εκτός της ......

 εκδήλωσης που παρακολουθήσαμε πραγματοποιεί συναντήσεις με μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, του 1ου Λυκείου Αργοστολίου και του Λυκείου Κεραμιών.

Μερικά ενδιαφέροντα σημεία από την ομιλία του και τη συζήτηση που ακολούθησε:
    - Είμαστε η τρίτη χώρα στον κόσμο σε απόλυτους αριθμούς εγγραφών στο Face Book. Τα παιδιά μας έχουν συνδρομή σ’ αυτό από ανησυχητικά μικρές ηλικίες. Αυτό συμβαίνει την στιγμή που δεν έχει συντελεστεί συστηματική από το δημοτικό σχολείο διδασκαλία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου. Είναι χαρακτηριστική η διαπίστωση ότι, σε πολύ μεγάλο βαθμό, τα παιδιά μας που φοιτούν στο Λύκειο, δεν γνωρίζουν τον τρόπο να αναζητήσουν ασφαλείς και έγκυρες πληροφορίες στο διαδίκτυο, ενώ υποτιμούν την αξία της παραπομπής σε έντυπα μέσα, εγκυκλοπαίδειες κλπ..

- Τα παιδιά παίζουν διάφορα διαδικτυακά παιχνίδια, που τα απορροφούν για πολλές ώρες κυρίως επειδή επιβραβεύουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς τις επιδόσεις τους σε ενότητες («πίστες») προοδευτικά αυξανόμενης δυσκολίας. Τα παιδιά καταθέτουν πολύ ενέργεια στα παιχνίδια αυτά και κατόπιν δεν υπάρχει καμιά δυνατότητα για σχολική μελέτη. Υπάρχει η πιθανότητα εθισμού στα παιχνίδια αυτά, τα παιδιά χάνουν ύπνο και κάνουν απουσίες στο σχολείο. Υπάρχει πιθανότητα να χάσουν τη χρονιά τους από απουσίες. Το κάθε παιχνίδι αποφέρει στους δημιουργούς του (μέσω στοχευμένης διαφήμισης) αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια ανά έτος.

- Τα μικρότερα παιδιά πολλές φορές συγχέουν τον πραγματικό κόσμο με τον εικονικό, ιδιαίτερα αν σε κάποιο παιχνίδι υποδύονται διαφορετικό ρόλο από εκείνον που έχουν στην πραγματική τους ζωή. Εθίζονται στην βία και την θεωρούν φυσική. Έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να υιοθετήσουν βίαιη συμπεριφορά από εκείνη που θα διαμόρφωνε η έκθεσή τους σε πραγματική ενδοοικογενειακή βία.

- Τα παιδιά τζογάρουν στο διαδίκτυο, πράγμα διαπιστωμένο σε μεγάλο βαθμό και στην ιδιαίτερη πατρίδα μας την Κεφαλονιά. Το φαινόμενο αυτό γίνεται περισσότερο επικίνδυνο με την αναμενόμενη αύξηση των μηχανών τζόγου στο φυσικό μας περιβάλλον, με τις διαμορφούμενες νέες νομοθετικές ρυθμίσεις.

- Τα παιδιά σε μεγάλη συχνότητα συναντούν αγνώστους που έχουν γνωρίσει στο διαδίκτυο ή κοινοποιούν τους αριθμούς των κινητών τηλεφώνων τους. Ο κίνδυνος αυτός είναι μεγαλύτερος για τα παιδιά μας εδώ στην Κεφαλονιά, αφού αποτελεί τουριστικό προορισμό, με εύκολη δικαιολογία πρόσβασης από τον κάθε επίδοξο κακοποιό.

   -Προβλήματα αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά κατά τη διάρκεια της φοιτητικής τους ζωής. Ευρισκόμενα σε ξένες πόλεις και με αδυναμία προσαρμογής, συχνά βυθίζονται στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου και εθίζονται σε αυτή, σε βαθμό που παραμελούν ή ακόμη και εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.

   - Εξ’ ορισμού, οι φωτογραφίες που αναρτώνται στο διαδίκτυο από τα παιδιά μας μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον καθένα που έχει πρόσβαση σε αυτές.

     Κατά την διάρκεια της ημερίδας αναφέρθηκαν εντυπωσιακά παραδείγματα περιπτώσεων από την υπηρεσιακή εμπειρία του ομιλητή, που δεν μπορούν να χωρέσουν σε αυτό το άρθρο.
    Οι γονείς και το σχολείο πρέπει να διατηρούν διακριτικά τον έλεγχο της κατάστασης. Απαιτείται γνώση του ζητήματος, ενδιαφέρον ειλικρινές, υπομονή και επιμονή στην προσπάθεια αυτή. Η προσέγγιση των γονιών δεν πρέπει να είναι φοβική. Πρέπει να εντοπίζονται γρήγορα οι περιπτώσεις μαθητών που κινδυνεύουν από απουσίες και να ενημερώνονται οι γονείς τους, καθώς είναι πολύ πιθανόν το πρόβλημα να πηγάζει από την υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο. Σε περιπτώσεις εφήβων, που δεν είναι δεκτικοί σε τέτοιου είδους έλεγχο, πρέπει να επιχειρούνται εκτενείς συζητήσεις με υπομονή και με σταθερά επιχειρήματα. Το κυριότερο: Δεν αξίζει τον κόπο να χάσει το παιδί τις ευκαιρίες της ζωής του, που παρέχονται μέσω της παιδείας, για να μπορεί να λέει ότι έπαιξε με επιδεξιότητα σε κάποιες ηλεκτρονικές πίστες…

    Θυμηθείτε: Προσέχουμε τι ανεβάζουμε στο διαδίκτυο, δεν δίνουμε προσωπικά στοιχεία ή φωτογραφίες μας σε αγνώστους, δεν απαντάμε σε προκλήσεις, ό,τι μας ενοχλεί το συζητάμε στην οικογένεια και το αναφέρουμε στους αρμόδιους για την ασφάλεια στο διαδίκτυο φορείς. Για ό,τι δεν γνωρίζουμε, ρωτάμε.

    Για περισσότερες πληροφορίες: www.saferinternet.gr . Για τη Γραμμή Βοηθείας προς παιδιά, εφήβους και τις οικογένειές τους, μπορείτε να στείλετε e-mail στο help@saferinternet.gr ή να τηλεφωνήσετε στο 800 11 800 15.

   (Στις φωτογραφίες, μετά το πέρας της ημερίδας, ο κ. Γιώργος Κορμάς με μέλη της ομάδας εργασίας του Προγράμματος στην Κεφαλονιά και άλλους παρόντες στην εκδήλωση).

*Ο Διονύσης Γ. Γαρμπής, είναι Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων 1ου Γενικού Λυκείου Αργοστολίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.