Σάββατο 24 Ιουλίου 2010

Ομιλία Βουλευτή Κεφαλληνίας-Ιθάκης για την Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας στη Βουλή


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Η μεγάλη κατάκτηση της Ελληνικής κοινωνίας του κάθε εργαζόμενου και όχι μόνον, στον χώρο της υγείας, ήταν όταν το 1983 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με το Νόμο 1397 ίδρυσε το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Δεν ήταν μόνο η κατοχύρωση του δωρεάν δημόσιου χαρακτήρα της υγείας, αλλά και ο εξοπλισμός με την απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή των μέχρι τότε λειτουργούντων Νοσοκομείων, ο εκσυγχρονισμός τους, η ανέγερση και λειτουργία νέων Νοσοκομείων –Κέντρων Υγείας, Περιφερειακών ιατρείων στο Κέντρο και ιδιαίτερα στην Περιφέρεια, η στελέχωση όλων αυτών των μονάδων υγείας με ιατρικό, παραϊατρικό, διοικητικό και άλλο προσωπικό έτσι ώστε να παρέχονται στον κάθε πολίτη υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας.

Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν να αποκτήσει σύντομα την εμπιστοσύνη όλων μας, παρά τις αντιδράσεις που υπήρξαν και τότε από τα γνωστά διαχρονικά λειτουργούντα, οργανωμένα συμφέροντα , που έβλεπαν να ελαττώνονται τα κέρδη τους και να περιορίζεται σημαντικά ο κύκλος εργασιών τους.

Παρά τις αδυναμίες και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην πορεία, το ΕΣΥ λειτούργησε αποτελεσματικά σε όλα τα θέματα υγείας.

Έγιναν από τότε αρκετές παρεμβάσεις και αλλαγές, αρκετές προσπάθειες για την βελτίωση και τον εξορθολογισμό του, για να ανταποκριθεί καλύτερα στις αυξανόμενες ανάγκες του λαού μας αλλά και για να εναρμονιστεί στις αλματώδεις εξελίξεις της ιατρικής επιστήμης και τεχνολογίας.

Όμως, .. 
 Η κατασπατάληση των πόρων υγείας αλλά και των υλικών

 Η υποχρηματοδότηση

 Η υποστελέχωση του ΕΣΥ

 Ο αναχρονιστικός τρόπος διοίκησης

 Η διαρροή πόρων προς τον ιδιωτικό τομέα

 Η υπερσυνταγογράφηση και υπερτιμολόγηση των προμηθειών

 Η ανισοκατανομή των κονδυλίων των εφημεριών

H συνειδητή υποβάθμιση των δημόσιων μονάδων υγείας και η συνεχής αύξηση των ιδιωτικών δαπανών υγείας από τις πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, οδήγησαν το σύστημα στη μεγάλη κρίση που σήμερα αντιλαμβανόμαστε όλοι.

•Το πελατειακό σύστημα που εγκαθίδρυσε η Νέα Δημοκρατία και στον ευαίσθητο τομέα της υγείας με ρουσφετολογικές μετατάξεις και αποσπάσεις

για να αναπληρωθούν στην συνέχεια με θέσεις stage και συμβάσεις με το ΚΕΕΛΠΝΟ

•Η αποδυνάμωση και αλλοίωση της πραγματικής σημασίας του προορισμού του επικουρικού γιατρού

•Οι ανεξέλεγκτες και υπέρογκες οφειλές στις προμηθεύτριες εταιρείες

•Η ανυπαρξία μηχανισμών ελέγχου

•Η έλλειψη συστήματος μηχανοργάνωσης

•Η καθυστέρηση πληρωμής των νοσηλίων από τα ταμεία και το ότι, το 30% με 40% των δαπανών για υλικά και φάρμακα είναι σπατάλες, κατανοούμε γιατί το έλλειμμα εκτινάχθηκε στα πρωτοφανή επίπεδα που πλησιάζουν τα 6,5 δις. Ευρώ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Σε ένα κλίμα αβεβαιότητας, σε ένα εκρηκτικό τοπίο που συνιστούν το τεράστιο δημοσιονομικό έλλειμμα, το υπερβολικό δημόσιο χρέος η αποδυναμωμένη παραγωγική βάση της χώρας, το έλλειμμα αξιοπιστίας των πολιτών απέναντι στο κράτος, σε μια περίοδο ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που επιτείνει τις αδυναμίες.

Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες το ΕΣΥ βρέθηκε σε δεινή κρίση, σε κατάσταση κατάρρευσης που στο πρόσφατο ή απώτερο παρελθόν δεν είχε ξανασυμβεί.

Πρέπει να πάρουμε αποφάσεις.

Αποφάσεις τώρα και άμεσα υλοποιήσιμες.

Αποφάσεις για να ανταποκριθούμε στη στροφή των πολιτών προς το δημόσιο σύστημα υγείας, με αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών.

Αποφάσεις για να αντιμετωπίσουμε την σπατάλη, την αδιαφάνεια και ταυτόχρονα να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον με το νοικοκύρεμα, τον εξορθολογισμό και την μείωση των δαπανών.

Αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι επιδιώκει το Νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα για την αναβάθμιση του ΕΣΥ.

Βασική του επιδίωξη είναι η στήριξη και αναβάθμιση του σε ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό με δημόσιο χαρακτήρα σύστημα υγείας.

Ένα σύστημα που να παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες πρόληψης, περίθαλψης και φροντίδας με αξιοπρέπεια σε κάθε πολίτη.

Οι βασικές τομές αυτού του Νομοσχεδίου είναι:

1. Η ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων Η δαπάνη θα βαρύνει τον ασφαλιστικό φορέα του ασθενούς ή την ασφαλιστική του εταιρεία.

2. Η σύσταση γραφείου υποστήριξης του Πολίτη που θα υποδέχεται, θα ενημερώνει, θα παρακολουθεί, θα προασπίζει τα δικαιώματα των χρηστών υπηρεσιών υγείας.

3. Η θέσπιση Συμβουλίου Διαβούλευσης, Διαφάνειας και Λογοδοσίας Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας σε κάθε δήμο.

4. Η θέσπιση Συμβουλίου Προγραμματισμού Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας σε κάθε περιφέρεια.

5. Η καθιέρωση της υποχρέωσης του Υπουργού Υγείας για ετήσια κατάθεση και παρουσίαση έκθεσης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

6. Η εισαγωγή του θεσμού των εθελοντών φυσικών προσώπων και ομάδων σε φορείς υγείας και κοινωνικής πρόνοιας

7. Η ενοποίηση φορέων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και η δυνατότητα συγχώνευσης και ενοποίησης των διοικήσεών τους.

8. Η ενδυνάμωση της Διοίκησης της ιατρικής υπηρεσίας των Νοσοκομείων

Άφησα τέλος Κυρία Υπουργέ να αναφερθώ στην μεγάλη τομή που κάνετε με το νομοσχέδιο αυτό, για τις μονάδες υγείας απομακρυσμένων, νησιώτικων και προβληματικών περιοχών, περιοχών όπως είναι η δική μου εκλογική περιφέρεια, η περιφέρεια της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης. Έχω ξαναπεί από αυτό το βήμα για την έλλειψη παιδίατρου εδώ και δυόμιση χρόνια στην Ιθάκη.

Αναφέρομαι συγκεκριμένα σε κίνητρα όπως :

- η θέσπιση κινήτρων για το διορισμό των γιατρών

- η αλλαγή στο σύστημα επικουρικών ιατρών, που στόχο θα έχει κυρίως την κάλυψη αναγκών απομακρυσμένων και νησιώτικων περιοχών.

- η δυνατότητα κάλυψης επιτακτικών αναγκών προβληματικών περιοχών από στρατιωτικούς ιατρούς ή ιατρούς του ΙΚΑ.

- η απόσπαση προς την περιφέρεια για συνυπηρέτηση συζύγων που ανήκουν στο ιατρικό, τακτικό νοσηλευτικό, παραϊατρικό προσωπικό του ΕΣΥ.

- η διεύρυνση της δυνατότητας πρόσληψης επιπλέον κλάδων επικουρικού προσωπικού.

Εδώ κυρία Υπουργέ θα πρέπει να προσέξουμε τη διαδικασία που πρέπει να απλουστευθεί, για την πρόσληψη αυτού του νέου επικουρικού προσωπικού. Νομίζω πως θα πρέπει να είναι η ίδια με τη διαδικασία πρόσληψης των επικουρικών ιατρών.

Αυτό γιατί ο επικουρικός θα πρέπει να καλύψει άμεση και επιτακτική ανάγκη. Για να μπορέσει όμως το μέτρο αυτό να έχει αποτέλεσμα θα πρέπει για τη δαπάνη, το ποσοστό του 1,5% του προϋπολογισμού του νοσοκομείου να πλησιάσει το 3%.

Τέλος η ρύθμιση των εφημεριών, με στόχο ένα ασφαλές και σταθερό σύστημα που να καλύπτει τις ανάγκες των νοσοκομείων με τη θέσπιση μηνιαίας αποζημίωσης για τις πραγματοποιθείσες εφημερίες για κάθε γιατρό, νομίζω ότι θα λειτουργήσει πολύ καλύτερα.

Εδώ νομίζω, ότι ως επιπλέον κίνητρο ή ως αναγνώριση του έργου που προσφέρουν ή καλούνται να προσφέρουν, σε αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, οι γιατροί, σε νοσοκομεία μικρά, 130 κλινών και κάτω, νησιώτικων περιοχών όπου παρουσιάζεται έλλειψη γιατρών, που δεν βγαίνουν οι εφημερίες, θα πρέπει να ενταχθούν στη Γ’ Ζώνη εφημεριών. Και αν αυτό δεν μπορεί να γίνει λόγω της δύσκολής οικονομικής συγκυρίας ας ενταχθούν στην Γ΄ Ζώνη τα Κέντρα Υγείας των νησιών, που δεν λειτουργεί Νοσοκομείο.

Κυρία Υπουργέ,

Γνωρίζω ότι για να ξαναστήσεις, να ξαναζωντανέψεις και να αναβαθμίσεις το Εθνικό Σύστημα Υγείας σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, απαιτείται σκληρή δουλειά γιατί εκτός από τα μεγάλα συμφέροντα που αντιστρατεύονται αυτήν την προσπάθεια είναι οι αρρωστημένες αντιλήψεις και νοοτροπίες που αναπτύχθηκαν όλα αυτά τα χρόνια και που θα πρέπει να καταπολεμηθούν.

Γνωρίζω ότι εκεί που έφθασε το ΕΣΥ χρειάζεται καθημερινή επίπονη προσπάθεια ακόμη και για να παραμείνουν τμήματα των μονάδων υγείας ανοικτά.

Κατανοώ τον αγώνα που δίνετε εσείς και το επιτελείο, όλη η πολιτική ηγεσία για αυτό και θα πρέπει να σας συγχαρώ.

Σε αυτό τον αγώνα, σε αυτή την προσπάθεια ουσιαστικά επανίδρυσης του ΕΣΥ, με αναβαθμισμένες υπηρεσίες έχετε συμπαραστάτες και υποστηρικτές την πλειοψηφία του ελληνικού λαού.

Το νομοσχέδιο αυτό τολμά ένα νέο ξεκίνημα που αξίζει και που έχουμε χρέος απέναντι στο γενικότερο συμφέρον να το στηρίξουμε όχι μόνο με την ψήφο μας αλλά και στην εφαρμογή του.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.