Τετάρτη 4 Αυγούστου 2010

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ- ΙΘΑΚΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ


Κύριε Υπουργέ, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Δεν μπορώ να αποφύγω ένα μικρό σχολιασμό, που αφορά την απεργία των βυτιοφόρων φορτηγών. Δημοκρατία για μένα σημαίνει διάλογος, διαβούλευση, εξαντλητικός διάλογος και όχι μια ατέρμονη διαδικασία, χωρίς συγκεκριμένες αποφάσεις. Εάν δεν μπορεί μέσα από αυτή τη διαδικασία να ληφθούν αποφάσεις, τότε τις αποφάσεις τις παίρνει η κυβέρνηση που έχει τη λαϊκή εντολή να το κάνει αυτό.

Επίσης Δημοκρατία σημαίνει σεβασμός στην ελευθερία και τα δικαιώματα των άλλων. Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει εκβιασμό.

Και τώρα θα αναφερθώ στο νομοσχέδιο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι δημοσιονομικοί κανόνες που ισχύουν στην χώρα μας από το 1969 με ελάχιστες τροποποιήσεις του ν.2362/1995 μας οδήγησαν στην τελευταία θέση ποιότητας και αξιοπιστίας στην διεθνή αξιολόγηση σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μοντέλα και πρακτικές των άλλων χωρών της Ε.Ε.

Είναι γνωστές σε όλους οι παθογένειες του σημερινού δημοσιονομικού συστήματος,
 οι συνεχείς υπερβάσεις δαπανών,

 η αδιαφάνεια,

 η κατασπατάληση δημόσιων πόρων,

 η έλλειψη αξιολόγησης δαπανών και

 η αποδυνάμωση των ελεγκτικών μηχανισμών.

Για παράδειγμα θα αναφέρω ότι η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου στο Νομό Κεφαλονιάς αποτελείται από το Διευθυντή και έναν υπάλληλο. Και αυτή τη στιγμή εκατομμύρια ευρώ υπάρχουν στα ταμεία της Νομαρχίας ή και σε άλλους Οργανισμούς και χίλια τριακόσια εντάλματα περιμένουν για να ελεγχθούν από την αρμόδια υπηρεσία. Απαιτείται λοιπόν σωστή στελέχωση του διαλυμένου κρατικού μηχανισμού που παραλάβαμε.

Ο αναχρονιστικός τρόπος απεικόνισης των δημόσιων λογιστικών με την απουσία τυποποιημένου λογιστικού σχεδίου και την κατάρτιση οικονομικών καταστάσεων που δεν βασίζονται σε διεθνή πρότυπα

 δυσχεραίνει την ορθολογικότερη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του κράτους,

 υπονομεύει την διαφάνεια και τον έλεγχο των δημόσιων οικονομικών και

 συμβάλλει στην αναξιοπιστία μας προς τις αναπτυγμένες χώρες της ΕΕ, τον ΟΟΣΑ και των αγορών.



Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο που έρχεται προς συζήτηση σήμερα στην Βουλή καθορίζει τους κανόνες και τις αρχές που πρέπει να διέπουν την Διαχείριση των Δημόσιων Οικονομικών , τον έλεγχο τους και την σύγχρονη απεικόνιση τους κατά τα διεθνή λογιστικά πρότυπα προκειμένου να υπάρχει λογοδοσία, διαφάνεια και έλεγχος.

Ξεκαθαρίζουν οι αρμοδιότητες του υπουργού Οικονομικών.

Ξεκαθαρίζουν επίσης οι δημοσιονομικές αρμοδιότητες και ευθύνες κάθε υπουργού και φορέα της Γενικής Κυβέρνησης.

Τα εργαλεία εφαρμογής και ελέγχου του προϋπολογισμού,

 το Ελεγκτικό Συνέδριο που ασκεί τον προληπτικό και τακτικό έλεγχο,

 ο εσωτερικός έλεγχος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που ασκούν τον έλεγχο στην οικονομική διαχείριση ΝΠΔΔ και ΟΤΑ και την λογιστική παρακολούθηση και κατάρτιση προϋπολογισμού, ισολογισμού, απολογισμού του κράτους ,

έρχονται με το παρόν νομοσχέδιο να συμπληρωθούν με την σημαντική τομή, την ίδρυση και λειτουργία γραφείου προϋπολογισμού στη Βουλή όπου τα υπουργεία και οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υποχρεούνται να παρέχουν τις αιτούμενες και απαιτούμενες πληροφορίες στους βουλευτές προκειμένου να ελέγχεται η υλοποίηση του προϋπολογισμού.

Ακόμη,

 η θέσπιση των υποχρεώσεων του διατάκτη,

 το ασυμβίβαστο με τις υποχρεώσεις του δημόσιου υπόλογου,

 η τοποθέτηση με αυξημένα προσόντα προϊσταμένων των οικονομικών υπηρεσιών στις υπηρεσίες της Γενικής Κυβέρνησης και

 οι ατομικές τους ευθύνες που ορίζονται στο παρόν νομοσχέδιο πέραν από τις πειθαρχικές ποινές για τους ίδιους σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων, θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τις δαπάνες .

Ένα σημαντικό πρόβλημα που αφορά τις δανειακές υποχρεώσεις του κράτους λύεται με την έγκριση τους εντός του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού.

Αν χρειασθεί επιπλέον καθαρός δανεισμός εντός του οικονομικού έτους γίνεται με την έγκριση από την Βουλή του συμπληρωματικού προϋπολογισμού πριν την υπογραφή της νέας δανειακής σύμβασης.

Στο παρόν νομοσχέδιο ορίζονται και οι προϋποθέσεις για την σύναψη δανείων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση τα οποία δεν πρέπει να υπερβαίνουν σε ύψος τα ετήσια έσοδα και οι πληρωμές σε χρεολύσια ανά έτος δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 15% των ετήσιων ιδίων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Είναι γνωστή σε όλους μας η ασυδοσία του δανεισμού των ΟΤΑ που τους έχει οδηγήσει στην υπερχρέωση με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υπηρεσίες που υποχρεούνται να παρέχουν στους Δημότες τους, αφού χωρίς μελέτη δανείζονται για να πληρώσουν μισθοδοσίες υπαλλήλων, που μερικούς από αυτούς όπως είναι γνωστό τους φόρτωσε η προηγούμενη Κυβέρνηση και έτσι να μην μπορούν να επενδύσουν στην ανάπτυξή τους.

Βρίσκονται λοιπόν υπερχρεωμένοι και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις διευρύνοντας τα ελλείμματα του προϋπολογισμού.

Ένα επίσης σημαντικό μέτρο είναι ο υποχρεωτικός ορισμός πλαφόν στις δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης και των φορέων της και η υποχρεωτική κοινοποίηση της ανάληψης κάθε υποχρέωσης στις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για καταχώρηση στα λογιστικά βιβλία πριν την εκταμίευση τους.

Αυτό το μέτρο βοηθάει στην καθημερινή ενημέρωση του υπουργού των Οικονομικών και μέσω αυτού της Κυβέρνησης σχετικά με την πορεία του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, προκειμένου να γίνουν έγκαιρα οι διορθωτικές κινήσεις με συμπληρωματικό προϋπολογισμό που θα υποβληθεί για έγκριση στην Βουλή εντός του οικονομικού έτους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση στην Βουλή ένα νόμο που υλοποιεί την κορυφαία μεταρρύθμιση του Δημοσιονομικού μας Συστήματος.

Μια μεταρρύθμιση που είναι απαραίτητη για την έξοδο από την κρίση, αφού συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του κράτους, προάγοντας τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας, της διαφάνειας και της ειλικρίνειας.

Συμβάλλει επίσης, στην ανάκτησης της χαμένης αξιοπιστίας των πολιτών απέναντι στο κράτος και μας καθιστά αξιόπιστους στους εταίρους μας και τις αγορές, που είναι βασικός παράγοντας για την έξοδο από την δύσκολη θέση που βρισκόμαστε.

Η Διπλογραφική λογιστική σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα που πέρα από εισπράξεις και πληρωμές απεικονίζει τα έσοδα και τα έξοδα του κράτους και οδηγεί σε ισολογισμό και προσδιορισμό καθαρής θέσης των πολιτών χωρίς τερτίπια και κρυφά κονδύλια, λειτουργώντας στα πλαίσια της αυτοτέλειας των χρήσεων σε συνδυασμό με τους κανόνες λειτουργίας και την αναβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους. Έτσι θα αποκατασταθεί η χαμένη μας αξιοπιστίας των περασμένων χρόνων με τα πλαστά στοιχεία και τα «μαγειρέματα» των αριθμών που έκανε η κυβέρνηση της ΝΔ και που όλοι γνωρίζουμε ότι μας έφθασε ένα βήμα πριν την πτώχευση.

Η ενίσχυση του ρόλου της Βουλής με την δημιουργία του Γραφείου Προϋπολογισμού, θα αναβαθμίσει την ποιότητα των προϋπολογισμών που ψηφίζονται, ως προς την σκοπιμότητα των δαπανών που προβλέπει και ως προς την απεικόνιση της πάγιας περιουσίας της κεντρικής διοίκησης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Σήμερα μπαίνουν οι κανόνες που θα μας οδηγήσουν όλους να γνωρίζουμε και να χρησιμοποιούμε τα ίδια πραγματικά και αντικειμενικά στοιχεία και μεγέθη της οικονομικής διαχείρισης, προκειμένου να αποδώσουμε σε κάθε κυβέρνηση το βαθμό επιτυχίας ή αποτυχίας άσκησης της οικονομικής της πολιτικής.

Είναι ένα νομοσχέδιο που προάγει τον εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών, τον έλεγχο, τη λογοδοσία και τη διαφάνεια και βοηθά να ανακτήσουμε τη χαμένη αξιοπιστία μας που έχει ανάγκη ο τόπος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε για τα σχόλια, να χρησιμοποιείτε Ελληνική γραμματοσειρά και σε ευπρεπές επίπεδο, χωρίς να θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός πολίτη.